Co byste měli vědět a na co si dát pozor, než začne pylová sezóna?
24. 3. 2022

Jak nachystat auto na jaro?

V článku se dozvíte, jak své vozidlo ošetřit a nechat překontrolovat po zimě, kdy jezdíme po nasolených silnicích, v nepříznivých povětrnostních podmínkách, aby bylo připravené na další sezónu (jaro, léto). Taková jarní prohlídka Vám může odhalit závady, o kterých nevíte a můžete tak předejít dalšímu poškození vozidla a obejít se tak bez nákladných oprav v sezóně.

Kdy přijet na prohlídku?

Měříme emise a jsme specialisté na opravy čerpadel, vstřikovačů a turbodmychadel, proto klientům doporučujeme, aby se o vozidlo starali kontinuálně po celý rok. To znamená dodržovat PRAVIDELNÉ intervaly servisních prohlídek, jako jsou výměna oleje a filtrů (palivového, vzduchového, olejového, kabinového – pylového). Doporučujeme soustavy ošetřovat aditivy (jak olej, tak palivo). Používat kvalitní olej. Tankovat kvalitní palivo nejlépe od jedné čerpací stanice.

Pokud tomu tak není a o vozidlo se nestaráte pravidelně, tak na JAŘE můžete přijet k nám do servisu a nechat si udělat JARNÍ PROHLÍDKU.

Co kontrolujeme při jarní prohlídce?

PNEUMATIKY: Do 31. 3. 2022 máme mít obuto stále na zimní pneumatiky, od 1. 4. 2022 už můžete přezouvat na letní pneumatiky. U kontroly pneumatik měříme hloubku desénu, vizuálně kontrolujeme, jestli nejsou porušené, nadměrně opotřebované, nesouměrně ojeté, jestli se neobjevila boule nebo neprojevují-li známky zpuchření. Doporučujeme převážit i kola, i když je přehazujete a máte již na diskách. Manipulací a skladováním se může vyvážení ,,rozhodit“, nebo se vytvořit plošky.

Jaká by měla být hloubka desénu u letních pneumatik? Zákonem předepsaná minimální hloubka desénu u pneumatik pro automobily je v Evropě 1,6 milimetru. Oddělené drážky a žebra na běhounu pneumatiky jsou zásadní pro trakci. Čím jsou výraznější a hlubší, tím lépe budou pneumatiky držet na vozovce.

PODVOZEK včetně výfuku: Po zimě může být poškozený podvozek nebo jeho části z důvodu provozu vozidla na nasolených silnicích a provozu v zimních podmínkách (sněhu, mrazu, dešti, změn teplot). Proto klientům na jaře překontrolujeme tlumiče, uložení, veškeré manžety (mohly zpuchřet, ztvrdnout, nebo popraskat). Dále kontrolujeme všechny plasty připevněné na podvozku, protože se mohly poškodit o "zmrazky" – kusy zledovatělého sněhu při jízdě.
V zimě se může stát, že s vozidlem např. na horách, nebo na nevhodně odklizené silnici, vjedete na zmrzlou hroudu. Zmrzlý plast je křehčí a jinak reaguje na náraz. Snadno se poničí.

BRZDY: Po zimě by mělo být každé vozidlo překontrolované na brzdy. Ať už jde o funkčnost, souměrnost, účinnost, nebo vizuální a technický stav. Pokud např. přes zimu jezdíte nepravidelně, nebo nejezdíte vůbec z důvodu nepříznivého počasí, je dost možné, že se na kotoučích objeví koroze, která tam být rozhodně nemá! Přes zimu dále také trpí brzdové hadičky i trubičky.

KLIMATIZACI: Plnivo-chladivo je na jaře cenově výhodnější než v letní sezóně, je to jako s bundou. Když si koupíte zimní bundu v létě, tak ji také pořídíte mnohonásobně levněji jak v zimě. Proto nečekejte s kontrolou a doplněním klimatizace až na léto, je to pak podstatně dražší.

STĚRAČE (stírací lišty): V zimě je běžné očistit si před jízdou zledovatělá okna. Jak škrábete čelní okna, může se stát, že odtrhnete zmrzlý stěrač od okna (což by se takto dělat nemělo) a porušíte si tím stírací gumu, což následně způsobí špatnou – nedokonalou stíratelnost stěračů. To samé platí, i když stíráte zmrazky na čelním okně, to také způsobí nadměrné opotřebení gumiček u stěračů a následně jejich funkce není taková, jak by si řidič představoval. Má při stírání špatný výhled, protože stěrač nemusí stírat celou plochu na okně.

OSVĚTLENÍ: Všechny žárovky překontrolovat, jestli svítí.

AKUMULÁTOR: Pokud často přes zimu stojíte, nebo nejezdíte.

VÝMĚNA KAPALINY V OSTŘIKOVAČÍCH: V zimní kapalině do ostřikovačů jsou těkavé látky, např. glyceriny, které při zahřátí (vyšších venkovních teplotách) při stírání opravdu zapáchají. Což není vůbec příjemné, čpí to do nosu.

Může se krom výše zmíněného na vozidle objevit ještě něco?

Ano, je to možné, že jsem tu něco nezmínila, každopádně pokud mechanik při jarní kontrole přijde na něco nestandardního např. si všimne, že je zpuchřelý řemen, oznámí to v kanceláři, která Vás o všem informuje.


Pro jaká vozidla je jarní prohlídka vhodná?

Povětrnostní podmínky a celkově zima, mráz, vlhkost a sůl mají neblahé účinky na Vaše vozidlo, ať už se jedná o provozované vozidlo či vozidlo, které stojí přes celou zimní sezónu.


Co budete vědět po jarní kontrole?

Po kontrole budete mít jasno, v jaké kondici se vozidlo po zimě nachází. Jarní prohlídka Vám navíc šetří peníze. Jelikož může odhalit počínající závady na vozidle, které způsobila zima. Když se to řeší včas, vždy je to méně nákladné, než když se to zanedbá. Dá se říci, že po zimě by měl mít každý majitel, nebo provozovatel vozidla přehled o tom, v jaké kondici se právě jeho vozidlo nachází. Po jarní kontrole můžete být klidní, že je vozidlo po zimě OK, protože ho máte překontrolované. Na jarní prohlídku se můžete objednávat přes Napište nám

Na webu si můžete přečíst více o našich službách.

Pokud Vás zajímají další inspirativní tipy a rady, jak pečovat o vozidlo, ve VÁŠ prospěch, tak si je můžete stáhnout ZDARMA tady.

Přeji Vám krásné dny s pozdravem a přáním, ať Vám motor přede a vozidlo jede!


Sledovat nás můžete na FB stránce

Nebo se přihlaste k odběru novinek zde.