Testování vstřikovačů jede v plném proudu
4. 12. 2021
Co byste měli vědět a na co si dát pozor, než začne pylová sezóna?
24. 3. 2022

Proč si hlídat nejen hladinu, ale i interval výměny brzdové kapaliny?

Letem světem se rozepíšu o brzdové soustavě. Dozvíte se, na co si dát pozor, aby Vám brzdová kapalina sloužila tak, jak má a nezpůsobila korozi na brzdových trubičkách! Proč u některého vozidla vydrží brzdové trubičky celou jeho jízdní kariéru, a u některého brzdové trubičky prasknou třeba už šestou sezónu?

Běžní smrtelníci si myslí, že je náplň brzdové kapaliny doživotní. Není tomu tak. Brzdová kapalina se uvnitř trubiček při sešlápnutí pedálu zahřívá, proto je důležité, abyste u brzdové kapaliny hlídali bod varu. Čím vyšší teplotu (bod varu) kapalina vydrží, tím je její brzdící účinek kvalitnější.

Jak prověřit funkčnost brzdové kapaliny v brzdové soustavě

Kolik stupňů by měla mít brzdová kapalina na bod varu?

Minimum je 180° C (pokud je odebraná z nádobky). Pokud je kapalina v soustavě nová = má bod varu okolo 220° C, což je ideální. Pokud se číslo bodu varu ukáže pod 180°C, je brzdová kapalina ve špatném stavu a doporučujeme ji okamžitě vyměnit.

Čím to je, že se kvalita brzdové kapaliny snižuje?

Nejen stáří brzdové kapaliny snižuje stupně bodu varu (což je nežádoucí), ale i intenzita brzdění ,,styl jízdy“ snižují kvalitu brzdové kapaliny. Dalším důvodem, proč kapalinu měnit, je jakákoliv závada na brzdových segmentech! Může to být například špatná pohyblivost brzdových destiček. Může se stát, že se destička zasekne, tím se brzdový kotouč i celá brzdová soustava přehřívá. Laicky to poznáte tak, že se kolo zahřívá.


Jaký je interval pro výměnu brzdové kapaliny?

Z praxe máme vypozorováno, že ideální je kontrolovat brzdovou kapalinu při běžném servisu, abyste měli přehled, jak na tom je. Z průměrného stavu vozidel, co k nám jezdí, tak doporučujeme měnit brzdovou kapalinu co 3-4 roky. Praxe a informace o tomto tématu mají lidé různorodé, proto vznikl i tento blogový článek. Objeví se u nás v opravě i vozidla, která nebrzdí z důvodu prasklé trubičky, což z hlediska bezpečnosti není sranda. Představte si, že šlápnete na brzdu a ona nereaguje. To nevíte, jestli si to auto dělá srandu, nebo to myslí vážně. Každopádně v tomto případě Vám nezbude nic jiného, než auto přibrzdit ruční brzdou a pokud nebrzdí ani ta, z jakéhokoliv důvodu, tak v lepším případě vozidlo zastavíte tak, že už nepřidáváte plyn a necháte ho volně jet až se samo zastaví. V horším případě zastavíte o nějakou překážku.

Přemýšlíte, jak zjistit na jaký bod varu je účinná Vaše kapalina? Vyhledáte si opravnu (třeba naší), ve které provedeme test. Máme speciální měřák, kam dáme vzorek. Na displeji se ukáže číslo, což je bod varu = na kolik stupňů Celsia kapalina vaří a hned máte jasno.

Přístroj na měření bodu varu brzdové kapaliny.

Co se může stát, pokud ji nebudu měnit, co tři až čtyři roky?

1. Může se prodloužit brzdná dráha a zmenší se i brzdný účinek. Jak si to představit v praxi? Při sešlápnutí brzdového pedálu auto pojede dál, než by mělo, takže nezastaví tak, jak vy potřebujete. Záludné je to, že když brzdová kapalina ztrácí na funkčnosti, tak si toho vyloženě nemusíte všimnout, že vozidlo začíná hůře brzdit. Může to být částečně způsobené i tím, že jste se svým vozidlem v nepřetržitém kontaktu a zvyknete si na takové brzdění.
2. Chci Vás upozornit na to, že brzdová kapalina má jednu nežádoucí vlastnost, a to je ta, že do sebe absorbuje vodu i ze vzduchu. Voda má bod varu 100 °C, stačí tedy mít jen delší dobu otevřenou nádobku s brzdovou kapalinou, či doplňovat kapalinu, která byla špatně skladována, poté dochází ke znehodnocování kapaliny v celém systému. Z vlhkosti, kterou na sebe brzdová kapalina naváže, se to může jednoduše zhoupnout až ke korozi brzdových trubiček. Zkrátka pak bez varování prasknou!
Na obrázku vidíte, jak vypadají nové brzdové trubičky s koncovkami.

Brzdové trubičky s koncovkami.

Nemůžete si vzpomenout, jaká kapalina patří do Vašeho vozu?

Pokud jezdíte k nám do opravny, tak si s tím nemusíte lámat hlavu – mechanici si zjistí, jaká kapalina je určená přímo do Vašeho vozidla.

Honí se Vám hlavou, jak to, že některé auto jezdí s brzdovými trubičkami doživotně a na jiném autě prasknou?


Vše je o přístupu. Ti první si hlídají nejen hladinu, ale i bod varu u brzdové kapaliny, včas ji mění. Dále ošetřují podvozek včetně uchycení brzdových trubiček protikorozní chemií. Ti druzí jen jezdí, nic nekontrolují, nezajímají se = nemění. Když to shrnu, prasklá brzdová trubička (hadička) = okamžitě nefunkční brzdy! Myslete na to, že obsah a stáří brzdové kapaliny, ošetření podvozku profesionální chemií jsou klíčové ke správné funkci brzd.

Na myčkách doporučují program ,,ošetření podvozku“. Stačí když zajedu tam? Určitě je dobré udržovat podvozek v čistotě, s čímž Vám myčka usnadní práci, odstraní nečistoty z podvozku, dá pryč bahno, kamínky a sůl. Rozhodně to ale nesplňuje aplikaci profesionálního PROTIKOROZNÍHO přípravku, kterým naše autoopravna disponuje.

Jaký je vhodnější čas pro ošetření podvozku speciální chemií?

Je to vlastně jedno, jestli před zimou, nebo po zimě. Hlavní je to ošetření pravidelně provádět, právě aby nehnily trubičky a podvozek.

Když mi praskne trubka, kde mi to opraví?

Běžné servisy nejsou přeškoleni a ani vybavení opravárenskými komponenty. Výroba, respektive naohýbání brzdových trubiček, zvolení správných koncovek, je jednak odbornou činností, na kterou jsme přeškoleni a další věc je ta, že je to mravenčí práce, proto se moc do toho jiní servisáci nechtějí pouštět.

 

Na kolik vychází oprava brzdové trubky?

Na tuto otázku není konkrétní odpověď. Cena se odvíjí od odvedených hodin, dopředu se nedá odhadnout, jak dlouho mechanik bude tvarovat trubičky do Vašeho vozu. Vše musí perfektně sedět a pasovat. Dále je potřeba počítat s tím, že se téměř vždy objeví vícepráce. Jak je to možné? Jak jsou trubky uhnilé, tak se automaticky kontroluje i stav ostatních trubiček a končí to někdy i tak, že se dávají všechny nové. Vždy je potřeba nalít novou kapalinu a celou soustavu odvzdušnit. Proto nelze stanovit pevně cenu před tím, než se do toho kluci pustí. Nemusíte se ale bát, o všem s Vámi kancelář komunikuje, abyste věděli a měli přehled, co se odehrává a v jaké fázi se vozidlo nachází.


Jak zjistíte celkovou funkčnost brzd? Jestli jedno kolo nebrzdí více, druhé méně a ruční brzda brzdí dostatečně?


Pro tyto případy jsme vybaveni zkušebními válci, na kterých se to dá v cuku letu zjistit.

Zkušební brzdové válce vyhodnotí u nožní i ruční brzdy souměrnost a funkčnost při brzdění.

Mám pro Vás poslední dva tipy na závěr. Ke korozi podvozku, tedy i brzdových trubiček přispívají nečistoty držící se na podvozku, ať už je to bahno, vlhko nebo v zimním období sůl. Pokud si chcete dovézt ,,nové“ auto z přímořských států např. z Francie, je nutné vzít na vědomí, že tam mají jiné klimatické podmínky, že vzduch je ,,vlhčí a slanější“, což vede k rychlejší korozi nejen u podvozku, ale i u brzdových trubiček.

Doporučení: Prevencí, včasným servisem a podchycením problému, se nespustí další závady na vozidle, což vede vždy k úspoře a menší platbě za pobyt u nás v autoopravně.

Objednejte se přes telefon 728 894 709 na kontrolu brzdové kapaliny ještě dnes.
Potřebujete se na něco zeptat?
Pokud Vás zajímají další inspirativní tipy a rady, jak pečovat o vozidlo, ve VÁŠ prospěch, tak si je můžete stáhnout ZDARMA tady..

Přeji Vám krásné dny s pozdravem a přáním, ať Vám motor přede a vozidlo jede!



Sledovat nás můžete na FB stránce

Nebo se přihlaste k odběru novinek zde.